ארבעה טיפים שיעזרו לכם להתחיל לכתוב

אם חשבתם פעם להשתמש במילה הכתובה להעביר מסרים, המאמר הבא בשבילכם. הכתיבה מטרתה לזקק את המסרים שלנו, וזה האתגר כי יש לנו הרבה מה להגיד. ממה להתחיל? איך בכלל לגשת לנושא? איך פותחים את ברז ההשראה? על השאלות הללו ועוד תקבלו מענה בטיפים הבאים.

טיפ מספר 1 – תיק השראה

אם בעבר (הלא רחוק) כדי להעביר מסרים לקהל רחב נדרשנו לאתר מקום שבו נוכל להעביר את ההרצאה שאיתה נעביר את המסרים, כיום עם ההתפתחות הטכנולוגית לרבים מאיתנו האופציה המועדפת לצרוך ולהעביר את המסרים שלנו היא דרך המילה הכתובה בפלטפורמות השונות באינטרנט.

לפני שנתחיל כדאי לקדים ולכתוב, הנייר *לא* סובל הכול למרות שרבים מאיתנו שמענו בילדות 'הנייר סופג הכול' – זאת כדי לדרבן אותנו לשתף את המבוגרים במה שעובר עלינו, ובכן מה שהיה נכון לנו בילדות לא בהכרח נכון לנו בבגרות. כשאנחנו באים להעביר מסר כתוב מומלץ לסנן ולשקול מילים, מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא רוצים להעיק על הקוראים.

כדי להבין זאת יותר נוכל להשתמש בהרצאות TED מצליחות כדוגמה, וכפי שכריס אנדרסון נשיא ואוצר ראשי בטד TED העיד על עצמו כשנשאל כמה זמן לוקח לו להתכונן להרצאה, ככל שההרצאה קצרה יותר – זמן ההכנה ארוך יותר. כריס מסביר שהרצאה קצרה טובה צריכה להיות ממוקדת וחדה, כדי להגיע למסרים משופשפים צריכים לבוא מוכנים.

כדי לשייף את המסרים שלכם, צרו לעצמכם מסמך שיהווה עבורכם תיק השראה, בו תרכזו  שמות של קולגות שתוכלו להציץ ולראות מה הם עושים זאת כדי לקבל השראה. במסמך תציינו כל מה שנראה לכם רלוונטי ומלמד עבורכם, תוך כדי ציון מה אתם הייתם עושים אחרת אם בכלל ומה הדבר שתפס לכם את העין.

ערך נוסף שיהיה לכם מתיק ההשראה הוא, שתלמדו לקרוא כל קטע טקסט בעין ביקורתי החל מקטעי עיתון דרך מאמרים עד ספרים. כל מילה כתובה יהווה לכם מורה, אם בשביל לדעת מה כן ואם בשביל לדעת מה לא, מדובר בבית ספר ומחנה אימונים מושלם.

במסמך תכתבו טקסט שלדעתכם פחות עובד ולמה זה לא עובד באמת. כמה שיותר תרגול קריאה ביקורתית תהפוך אתכם לכותבים טובים עוד יותר.

טיפ מספר 2 – מעיין בלתי נדלה של רעיונות לכתיבה

כשאנחנו באים לכתוב ולהעביר את המסרים שלנו לרבים מאיתנו לפעמים קשה להתחיל, זה קורה משום שאנחנו מתפזרים והפיזור גורם לנו להיתקע בלי רעיון ממוקד לכתיבה. התקיעות הזאת עלולה לייאש אותנו והגלגל של התקיעות מזין את עצמו, וזה הולך ונהיה יותר קשה לפרוץ את חסמי הכתיבה.

סיטואציה חוסמת ומורידה – לדעת שיש לנו מה להגיד, ולהרגיש לא מסוגלים להתבטא. למרות שיש לכם נחל נובע של מסרים שכלואים בתוככם ורק מחכים לצאת. כדי להמחיש את המחסום, צומת עמוס עם פקק צוואר בקבוק. כולם רוצים להתקדם ולצאת מהצומת, וזה גורם שאף אחד לא יכול לזוז. כדי לשחרר את הפקק צריך דבר ראשון לשחרר את פתח היציאה ורק אחר כך לאפשר לעוד כלי רכב להיכנס לצומת. אותו דבר קורה לנו עם הטקסט, יש המון רעיונות טובים אבל הם חסומים.

מתוך תיק ההשראה שיצרתם, תוכלו לשלוף את הרעיונות שעומדים על הפרק ולאפשר להם לזרום החוצה. פתאום תגלו עוד ועוד רעיונות שאפילו לא חשבתם עליהם קודם, ותופתעו לגלות שלמרות שאתם מרוקנים את סל הרעיונות הסל כאילו מתמלא מעצמו.

כל שעליכם לעשות הוא לגשת לתיק ההשראה שלכם ולבנות לעצמכם רשימת נושאים אפשרית. כלומר מתוך כל התוכן שקראתם ולמדתם תציינו לעצמכם נקודות שתפס אתכם ונקודות שאתם רוצים לחקור ולפתח.

מהרשימה תרוויחו גם מיקוד, שהוא סופר חשוב כשמגיעים לכתוב מאמר או פוסט. משום שכשאנחנו צורכים תוכן אנחנו רוצים להבין ולעקוב אחרי רצף המאמר, וכאשר זה לא יהיה ממוקד לא נצליח לעקוב ונתעייף.

טיפ מספר 3 – זרימה בכל מצב

למרות ההחלטות היפות קורה לחלקנו לפעמים שזה לא זורם. תקיעות זאת תחושה קשה, אנחנו לא מבינים מה מפריע לנו לכתוב ולהתקדם. עשינו הכול כמו שצריך ועדיין מדשדשים ומתקדמים לאחור, זאת לא החוויה הכי נעימה בלשון המעטה.

למען האמת הדרך הכי יעילה להתגבר על תקיעות, היא לשחרר! כן, אני יודע שזה נשמע מופרך אבל זאת הדרך. למעשה יש עוד כלי שעשוי לעזור לכם שיושב על אותו העיקרון של השחרור, משום שבתקיעות אנחנו נתפסים בדבר שתוקע אותנו, וכאשר נשחרר מהתפיסה הזאת העניינים יתחילו פשוט לזרום.

עכשיו נשאר לגלות איך מיישמים בפועל את העיקרון בכתיבה. לשחרר בכתיבה אומר לפתוח קובץ או מחברת אם זורם לכם יותר עם דף ועט, אין נכון ולא נכון, כל דבר שזורם לכם – מבורך. אחרי שהחלטתם על הנושא (אם לא תחזרו לטיפ של רעיונות לכתיבה), והתארגנתם על כלי הכתיבה אם דף ועט ואם קובץ במחשב, תתחילו לשפוך על הדף את כל מה שעולה לכם לראש. כלומר תציינו את כל הנקודות שעולות לכם בראש סביב אותו נושא, ומשם יהיה לכם הרבה יותר פשוט לפתח את הנקודות שציינתם קודם בזרימה חופשית. אחרי מחקר על הנקודות שאותם החלטתם לפתח, הטקסט כבר ירוץ לכם  כמעט בלי מאמץ נוסף.

טיפ מספר 4 – לכתוב נכון

כמו בהרבה דברים גם בכתיבה יש חוקים, ויש דרך לכתוב נכון בצורה שתקל על הקריאה. מן הסתם אתם לא רוצים שידלגו על הטקסט שכתבתם, ולשם כך כדאי לכתוב נכון ומעניין. מבנה נכון של כתיבה מדמה דו שיח טוב, זה אומר שיש סדר הגיוני בין משפט למשפט. דבר מוביל לדבר, בסדר הגיוני ונעים.

אחרי הטיפ הקודם שבו פיתחנו את הנקודות לכדי מאמר, תתחברו לרעיון אותו אתם רוצים להעביר, ורק אחרי שהתחברתם לרעיון ולמסר, תוכלו להתחיל לכתוב. משום שכשאתם תהיו מחוברים, תוכלו להעביר לקורא בצורה חדה וברורה את המסר שלכם.

לרבים מאיתנו קורה שתוך כדי הכתיבה אנחנו רצים קדימה במחשבות שלנו מה שגורם לנו לפספס שהקורא לא נמצא בראש שלנו והוא לא יידע לעשות את הקשר הלוגי בין  נושא לנושא. תפקידנו ככותבים להגיש את המאמר עד לפה.

נכון, תוך כדי כתיבה אנחנו עלולים להתקשות להיכנס לראשו של הקורא, בשביל זה כדאי לכם להשתמש בכלי הבא. תייצרו לעצמכם קבוצת בקרה קרי כמה חברים שלכם, ותתנו להם לקרוא את המאמר בשביל לקבל את הביקורות שלהם.

אז ממה להתחיל?

ללמוד מקולגות בתחומכם, ולייצר מסמך שבו תעלו את הנקודות שהתחברתם אליהם.

מאיפה שואבים השראה?

מתוך המסמך שייצרתם תוכלו לשלוף רעיונות ולייצר לעצמכם השראה.

עדיין מרגישים תקיעות, מה עושים?

פשוט לשחרר. תתחילו לכתוב על הרעיון שחשבתם עליו כל מה שעולה לכם בראש, ומשם תסננו ותרחיבו במידת הצורך.

איך לצאת מהמחשבות בראש שלנו ולוודא שמבינים אותנו?

קבוצת ביקורת, תבקשו מקבוצת חברים לבקר אתכם.