המאמר שיעשה סדר לגבי אימון מנטאלי

אתם מסתכלים על אנשים מצליחים בתחומם, ומהצד נראה שממש קל להם. הם נראים טוב, מרוויחים טוב ואפילו נשואים למישהו או מישהי שנראים טוב. אז.. מהו הסוד הכמוס של אותם מצליחים? אימון מנטאלי.

העיניים שלכם נחות על השורות האלה ואולי אתם מסתכלים במראה ולא מרוצים ממה שאתם רואים, או אולי אתם מנותקים מהעיסוק שלכם וצריכים שינוי. אולי אתם בחוויה של חוסר הגשמה כללית. שיטת האימון המנטאלי עשויה לעזור לכם לצאת למימוש אמיתי בעזרת מתודות פשוטות ומסודרות.

האימון המנטאלי משמש ככלי עזר חשוב מאוד בקבוצות הספורט השונות, כמו כדורגל וכדורסל ועוד.
השיטה הזו לוקחת למעשה את דפוסי המחשבה שלנו, ומפרקת אותם כדי להתמיד בעשייה גופנית, גם אם היא קשה, לדחוף את עצמנו לקצה ולהפוך לטובים יותר.

לכל ספורטאי או אתלט בעל שם עולמי יש מאמן מנטאלי, ממייקל ג׳ורדון ועד מייקל פלפס. זה כבר ידוע שהאימון המנטאלי הינו מרכיב קריטי בדרך להצלחה, אבל זה לא קל כמו שזה נשמע.

האימון המנטאלי הוא אימון של התודעה ויעבוד רק אם נקשר את תהליכי המחשבה שלנו למעשים. לכן, האימון המנטאלי מגיע בשילוב למאמן המקצועי של הקבוצה.

רוב הסיכויים שאתם לא ספורטאים מצטיינים. אז מה לכם ולאימון מנטאלי? יופי ששאלתם.      היום יודעים להגיד שלא רק ספורטאים יכולים להגדיל את ההישגים שלהם בעזרת אימון מנטאלי, אלא גם בעלי עסקים, סטודנטים ושכירים. אם תחשבו על זה, אותו עיקרון שמנחה אלופים בספורט ניתן לתרגם לעקרונות בעולם העסקי.

כן, אבל מהו אותו עיקרון?

השיטה היא שילוב של מספר טכניקות שונות, ובנוסף נעזרים בכלי של דמיון מודרך, כדי לדמות את ההצלחה המיוחלת בצורה מוחשית ככל האפשר, עד כדי להרגיש ולהריח את ההצלחה.

נרצה להכניס את תמונת הניצחון גם לתת מודע, ולתת למח שלנו ״לטעום״ מהמציאות החדשה שלנו. לא הרבה ערים לזה, אבל תת המודע של האדם מבין רק שפה ויזואלית, כלומר תמונות. בדמיון מודרך אנחנו מדמיינים את ההצלחה, את המציאות החדשה. אנחנו יכולים לראות איך ההצלחה משפיעה על החיים שלנו. לכן, מדובר בכלי שהוא קריטי להצלחה, כי רק כך נוכל לצייר לעצמנו תמונה מוחשית, ולדבר אל התת מודע שלנו בשפה שהוא מבין.

כשהתת מודע יתקשר עם החלום שלנו, הוא כבר ימצא את הדרך להשיג את המטרה. משום שהתת מודע לא יכול לחיות בשלום עם חוסר, החוסר הזה יפעיל את יצר ההישרדות, והוא כבר ישמש אותנו להשיג את המטרה.

האימון מורכב מכמה שלבים.

  1. הבנת הערכים שעל פיהם המתאמן מכווין את החיים שלו.
  2. גילוי החלומות הכמוסים של המתאמן.
  3. הבנת החסמים שיסביר מדוע המתאמן עדיין לא הגיע למטרות שלו.
  4. הגדרת החלומות כמטרות ריאליים ברי השגה.
  5. מציאת דרך פעולה על ידי פירוק היעד למטרות מדידות לטווח קצר יותר.
  1. ליווי היישום בפועל.

אנחנו יוצאם מנקודת הנחה שלמתאמן יש בחירה חופשית לפעול במה שבידיו לעשות

ולקבל את מה שאין ביכולתו לעשות.

כמאמן מנטאלי, אני תמיד מתחיל תהליך בלי שיפוטיות. אני מבין שאם אין לי את היכולת להכיל את המתאמן שלי ולייצר עבורו אמפטיה, אני לא אוכל לסייע לו.

אימון מנטאלי – כל מה שצריך לדעת על האימון ועל השיטה

שלב מקדים, שיחת היכרות ובדיקת כוונות. המטרה היא לעשות תיאום ציפיות ולהבין שבאמת אותו מתאמן פוטנציאלי יכול להנות מאימון מנטאלי.

שלב ראשון, שליחת משוב למתאמן כדי שימלא אותו בזמנו הפנוי, עם הגבלת זמן ותאריך אחרון להחזרה של המשוב כשהוא מלא. אין שאלות של נכון לא נכון, זה לצורך הבנה של צרכי המתאמן.

המאמן לומד את המתאמן מהמשוב, ברמה של הכרות בסיסית. אחר כך בפגישה, (שיכולה להיות פרונטלית או טלפונית) המאמן מראה למתאמן את הסיפור שלו עצמו כפי שהשתקף מהמשוב, ושואל אותו האם זה נכון והאם זה משקף את המתאמן. ברוב המקרים השיקוף מדויק אחד לאחד.

שלב שני, תמונת ניצחון. זהו שלב שבו אנחנו עומדים כבר אחרי היכרות עם המתאמן, וזה מאפשר לנו לבדוק אתו את החלום הפנימי הגנוז. אנחנו מפרקים את החלום לשורת צעדים ישימים ומדידים, וזה יהיה ברקע כמטרה לשלוש עד חמש שנים מעכשיו.

אחרי שיש לנו ברקע את המטרה הגדולה

כלומר את תמונת הניצחון האישית של המתאמן, אנחנו מגדירים מטרה לטווח הקצר יותר שזה לשלושה חודשים מעכשיו, ורצוי שהיא תהיה נגזרת של המטרה הגדולה כלומר שהמטרה לשלושה חודשים מעכשיו תשרת את המטרה הגדולה באיזה אופן.

אחרי המטרה לשלושה חודשים מעכשיו נגדיר מטרה לשנה מעכשיו.

כמו שאמרנו קודם המטרה לשנה מעכשיו תשרת את המטרה הגדולה, שהיא כאמור תמונת הניצחון האישית של המתאמן.

שלב שלישי, זיהוי גורם האוטומט בסיטואציות מחסום ונזהה דפוס התנהגות. ניקח סיטואציה מהיום יום שבו המתאמן הגיב ופעל באופן מסוים, ואחרי זה הוא התחרט על האופן בו התנהג.

נבין ביחד למה ומדוע, נחקור האם זה קורה בעוד סיטואציות שכביכול לא קשורות אחד לשני, ומתוך כך נבין מה גורם לתגובה האוטומטית כלומר מהי תבנית החשיבה שעל פיה הוא פועל באינסטינקט.

שלב רביעי, אמונת ניצחון והטמעתה בסיטואציות היומיומיות. בכדי שיתקבע כתבנית שת     פעיל מעכשיו את האוטומט, וזה אחרי שהבנו את תבנית החשיבה שמפעילה את האוטומט.

האמונה החדשה מטרתה לייצר תבנית חשיבה חדשה. נטמיע אותה באותה סיטואציה שדיברנו קודם, על ידי הדמיה תוך כדי שימוש בזיכרון ובדמיון.

כלי נוסף שאפשר ורצוי לנצל, זהו הדמיה. המאמן ישלח סרטון או הקלטה של הדמיה של הסיטואציה ומה התגובה שבה רוצה המתאמן להגיב ולפעול על פיה. כך המתאמן יוכל לתרגל באופן יומיומי, ובצורה יותר מוחשית. זאת כדי להבטיח את דפוס הפעולה החדשה שאנחנו רוצים להשיג, ושתוכל לפעול ממש כמו התבנית הישנה שפועלת על אוטומט ולהתגבר עליה כדי שלא תחסום אותנו יותר.

שלב חמישי, פתק מטרות יומיות ומטרות שבועית גדולה. המטרות היומיות הכוונה רשימת יעדים קטנים מדידים וישימים.

שלב שישי, נבנה ערך עצמי שהוא למעלה מהניצחון ולמעלה מהפסד. זה אחרי שנזהה פרפקציוניזם ונשתחרר מהם.

שלב שביעי, יצאנו לדרך עם סט הכלים שרכשנו והטמענו לאורך התהליך כולו שנמשך במשך תקופה של כשני חודשים.

לסיכום!

האימון המנטאלי כבר לא רק לספורטאים. את העיקרון שמנחה אלופים ומספרי אחד בתחומם אנחנו יכולים להעתיק לכל דבר שאנחנו רוצים להשיג בחיים. כדי להתגבר על המחסום שמונע אותנו להתקדם אנחנו צריכים לזהות אותו ולייצר אמונה חדשה שתתגבר על המחסום.